Josef Istler

Josef Istler

1919 – 2000

Josef Istler se narodil 13.11.1919 v Praze. Studoval v letech 1938 - 1939 v Jugoslávii u německého malíře Waltera Hofnera. Už v počátcích své tvorby zaujal Karla Teiga, který napsal úvody do dvou katalogů jeho raných výstav. Charakteristickým rysem jeho tvorby byly tři významné složky: fantomatická postava, konstruktivní tvarová metafora a výrazově autonomní struktura, která čerpá z romantické přeludnosti bažin. Léta 1944 a 1945 jsou bohatá na grafickou tvorbu. Léta 1946 - 1948 nejsou příliš plodná, až v roce 1949 zaznamenal nástup prudkého tvůrčího vzmachu. Spolupracoval s okruhem, který se stranou veřejnosti seskupil kolem K. Teiga a 1951 sestavil řadu sborníků Znamení zvěrokruhu. 1953 vznikly dvě verze jeho pouštního monstra Nařvan, v témže roce se podílel Istler na kompletaci pěti ineditních Objektů, které navazují na pracovní sborníky z 1951 a jejich iniciátorem byl básník Vratislav Effenberger. Vyvrcholením úsilí o spojení imaginárního a prostorové konstruktivnosti byly rozměrné obrazy Objekt a Žlutá postava (1956). V roce 1958 se v jeho tvorbě objevují shrnutí všech tendencí a způsobů, Istler se stává pro dvě desetiletí vůdčí osobností lyrické abstrakce. Vzniká grafický cyklus Hlavy (1958 - 1959). Cyklus monotypů Insinuace (1965) pokračuje v tendenci fosforeskujících iluzivních objektů. V dalším období pokládá často poloreliéfní plochy před poměrně klidná pozadí, aby sloučil harmonii barev s informální strukturou barvy jako hmoty. Od 1942 člen skupiny RA (tehdy vznikly fokalky), od 1945 člen SVU Mánes. Od 1947 člen skupiny Cobra (Belgie a Francie), člen SČUG Hollar a Společnosti K. Teiga. Od 1964 člen hnutí Phases. Pod názvem Pavučiny vydal soubor 10 grafickýck listů (1945, nakl. B. Stýblo). Účastnil se na výstavách českého výtvarného umění doma i v zahraničí. Vytvořil také monumentální realizace (1969 - triptych pro letiště Praha - Ruzyň 1975 - vitráž pro školu v Mostě. Spolu s M. Medkem,. Koblasou a K. Neprašem vytvořili jedinečné výtvarné řešení interiéru kostela sv. Petra a Pavla v Jedovnicích na Moravě. Zastoupen v Národní galerii Praha, Moravské galerii Brno, Památníku Národního písemnictví Praha, Galerii hlavního města Prahy, Tate Gallery Londýn, British Museum Londýn, Centre G. Pompidou Paříž, Stedelijk Museum Amsterodam, Musée de l‚Art Moderne de la Ville de Paris v Paříži, v Museu Bochum v Mnichově, Ženevě, Stockholmu, oblastních galerií České republiky aj. Zdroj: Slovník Českých a slovenských výtvarných umělců, Ostrava, 1999