Michal Škapa

Michal Škapa

1978

/ TRON

je jedním z nejvýraznějších autorů spojených s českou graffiti scénou. Řadí se do silné generace writerů, která nastoupila v polovině 90. let, a dlouhodobě patří mezi její lídry. Jeho kvality potvrzuje i skutečnost, že se postupně dokázal prosadit i v běžném galerijním provozu. Patří do okruhu autorů legendární pražské Trafačky, jedenáct let má ateliér v MeetFactory, s níž také dlouhodobě spolupracuje. V rámci volné tvorby pracuje v rozličných médiích a formátech od nástěnných maleb – muralů, přes akrylové rukopisné abstrakce, airbrushové figurativní kompozice, po site-specific instalace a prostorové objekty. Realizuje se i jako grafický designér. Je spoluzakladatelem sítotiskové dílny Analog!Bros a blízkým spolupracovníkem labelu BiggBoss. Účastnil se zásadních oborových prezentací, ať to byla u nás dosud nepřekonaná mezinárodní přehlídka graffiti a street artu NAMES (2008), nebo výstava MĚSTEM POSEDLÍ (2012) v Galerii hl. m. Prahy. Prezentoval Českou republiku na EXPO 2010 v Šanghaji. Mezi jeho zásadní autorské výstavy patří 00 NIC v pražské Trafo Gallery (2011), ODE ZDI KE ZDI ve státní GAVU Cheb (2012) a přelomový GRAFFOMAN v pražské Chemistry Gallery (2014). Především na tento projekt navázal úspěšnou loňskou výstavou ANALFABET v Trafo Gallery (2017) doprovázenou prvním velkým katalogem. Rok 2018 byl pro něj ve znamení festivalu Signal, jehož se účastnil exteriérovým neonem ZJEVENÍ, zejména ale rokem příprav zatím největší autorské výstavy BABYLON v galerii Villa Pellé. V roce 2019 připravil patnáctimetrovou instalaci uz neonových trubic na budovu DEPO2015 v Plzni v rámci festivalu světla Blik Blik, součástí je doprovodná výstava v prostorách DEPO2015. Kromě účasti na různých skupinových výstavách doma i v zahraničí vytváří průběžně neonové objekty. Ten poslední třeba pro olomouckou galerii Telegraph. Účastní se různých skupinových výstav doma i v zahraničí. Průběžně vytváří také neonové objekty, ten poslední navrhl pro olomouckou galerii Telegraph. Rok 2020 pak byl především ve znamení malování velkoformátových zdí. Po rozcvičce v brněnské Vlněně a na protihlukové zdi v pražském Veleslavíně se autor pustil do svého největšího projektu a svým autorským dílem pokryl 350 m dlouhou zeď. Ta bezprostředně sousedí s přistávací dráhou letiště Václava Havla. Murál s názvem Kosmos tak vítá všechny návštěvníky Prahy už z dálky.